Wednesday, February 4, 2009

mimpi yg ku idamkan

pg nie aku tmenung sejenak... difikiran ku cba mengingatkan kembali mimpi yg ku alami. mimpi yg lama aku inginkan iaitu mahu menetap wajah arwah abg kandung dan mak saudara yg paling tbaik ddunia. ari nie smua jd kyataan. walaupun x real tp atiku rasakn sgt gmbra. slama 12thn ku nantikan. abg ku sorg insan yg plg ku syg & rapat antra adk bradik aku. sng mlihat wjhnya menemui aku.

aku tpisah buat slmanya dgn abg ku dsaat ku bgku sek ren lg. pd wktu 2 thn 97, aku drjh 5. abg tgktn 3, pg 2 dia kna blik asrama krn esk sek. dia ckp kt mk " mk nanti tlh bwa bju abg, alag2 mk ayh nk g sna. abg g dlu.

seingt aku tme 2 aku mhu solat zhr sblm g ke sek kafa. tba2 tel bdering2..... aku g angkt.

phk hsptal: adakah ini umh khairul effendi.
aku : ya. tp abg sy tk dk kt umh di blik asrama kt alor setar, knp??
phk hsptal: ayh @ mak ada?
aku : tk dk diorg g sek abg.
phk hsptal: tok @ tok wan ada?
aku : ada jb,.....

aku g panggil wan aku utk bckp. yg heran knp diaorg x mau ckp dgn aku?????
wan dtg & bckp di tlpon. aku trus g solat. tp dsudut ati aku aku dgr pbualan antra mrk. aku dgr suara wan pilu dan esakkan tgisnya. aku bengong & tertanya2, apa yg sdh tjdi.
selps aku selesai solat, aku trus tnya pd wan knp??? wan ckp'' abg ang dh x dk''. ati ku plu air mta ku trus mgalir deras, krn ora yg ku syg tlh pergi buat slmanya.. oh tuhan ku bri hmba kekuatan.

apa yg tjd ne, cm na aku nk ckp kt mk ayh, krn aku sndri pun x thu mcm na nk bg thu mk ayh. sb mk ayh mana ada hp.
cma aku ingt no tel umh tok kt sik kdh. aku trus cl & ckp. alhmdulilah ayh & mk ada disna, mrk singgah slps pergi sek abg. aku ckp dgn ayh,aku bri thu pasl abg, ayh tergejut.. tnpa lengah la ayh mahu blik. tp phk hspitl suruh ayh g tuntut mayat dihspital alor setar.

ayh x bg thu mk pasl abg sdh tiada, tp dia bg thu abg cuma axcdnt dn ada kt hspital.
slps itu, mk, tok, mk saudars dn pk saudara g hspital. ayh dn pkngah blik ke umh, sb ayh x dk dya nk bwa kta cma pkr psl abg.

stlh lama cri hsptl, bru jmpa, iaitu hspital yan alor setar, kdh. pak saudara g tnya kuanter. khairul effendi ada di wad mana? jwpn yg dpt cma mngundang mk aku lmbut lutut dn hmpir sparuh mti mdgrnya. di bilik mayat itulah jawapannya.... plu sebak ati mk aku bla melihat tbuh anknya kuaq dr peti mayat. air matanya mengalir tanpa henti mengenangkan anknya yg telah menemui Allah YG MAHA Esa. mk ingt cma axcdent biasa sja. tp sbaliknya.

abg kdua aku, abg chik juga dmintak blik krn ada saudara yg meninggal. abg chik pun x thu kta abg cheq meninggal. tba dirumah abg chik tgejut ramai org diumah, smua berkopiah puteh, dia trus pergi menemui aku lalu bertanya apa yg sudah trjadi. aku bg thu abg cheq sudh meninggal. dia cm tk pcya dn turut mgalir air mata.

ayh tba diumah dia memeluk kmi 3 org lalu ckp "abg hampa dh x dk dh''abg hampa x dk dh'' abg hampa x dk da''. sambil air mta mengalir dn jth dpipiku.

mk tba diumh. sdih sgt melihat keadaan mk aku... tersepoh dilantai, air mata mengalir, ati pilu memikirkan apa yg tjdi pd ari 2. mk x blh bgun, lutut lmbut, cma aku blh tgk air mata nya mengalir tnpa henti-henti...sambil dipeluk oleh tok ku.

myt tba dlm kul 7 mlm, trus mrk mandi dn kafan sb mrk mhu kebumikan mlm 2 jgk. ini krn abg axcdent truk dbhgian kepala, so drh kuaq bnyk. tk blh truh lama2.

aku melihat wajahnya tsyum, bersih, dkepala tdpt jahtan benang htm yg panjg dn cma di dadanya calar2 skt....... sayu melihat nya.... aku lihat dn tgu mayat dimandi dn kafan.

slps dikafan mk dn ayh suruh aku cium buat kali terakhir didlm hdpku. sejuk trasa pabila bibir ku menyentuh di wajahnya.

itulah kali takhir aku melihatnya scr nyata....

selepas beberapa ari mk saudara aku mahu melihat photo abg yg sdh meninggal, tba2 tjumpa sepotong ayt yg kurg jelas ditulisnya dgn pensil yg mengatakan abg akan meninggal. patutlah sbln sblm dia meninggal perangai dia pelik, x bnyk ckp, tdo diatas riba mk, tdo ditepi mk, g umh adik beradik x berckp cma menjenguk2. kwn2nya pun ckp dia tulis stu sajak berunsur kmatian dn dia ckp slps nie dia x akn sek lg smpai bla2 dia mhu pergi jauh, yg aku ingt mlm terakhir dia dirumah dia sgt2 mencari photo album, x thu nk buat pa. tp ari 2 kmi thu sbnya. dia ingin mgatakn yg dia akan pergi untk slamanya..............


itulah sja ksh sedih ku yg dpt ku luahkan.
mimpi ku tlh mjdi kyataan.
alhmdullilh aku dpt tgk wjhnya yg ku tunggu slma 12 thn.

No comments:

Post a Comment